دستورالعمل
اجرایی دورههای آموزشی ویژه
معادن و صنایع معدنی غیردولتی کشور
مقدمه
از آنجاکه افزایش دانش و مهارت منابع انسانی بهعنوان اصلیترین دارایی بنگاههای معدنی و صنایع معدنی ازطریق آموزش وتوسعه یادگیری منجربه توانمندسازی کارکنان، ارتقای بهرهوری و رقابتپذیری بنگاههای بخش معدن و صنایع معدنیکشور خواهد شد، بنابراین بهکارگیری هماهنگ و همافزای همه امکانات و ظرفیتهای موجود مرتبط دولتی و غیردولتی در برنامه ملی آموزش و توسعه یادگیری منابع انسانی فعال در بخش معدن و صنایع معدنی کشور الزامی است.
الف : هدف
این دستورالعمل بهمنظور تببین وظایف و تقسیمکار عوامل اصلی دستاندرکار و تعریف سطوح مختلف راهبری، برنامهریزی و اجرای برنامه ملی آموزش و توسعه یادگیری درمعادن و صنایع معدنی غیردولتی کشور تهیه شده است.
ب : دامنه
بنگاههای معدنی و صنایع معدنی غیردولتی کشور
پ : حیطه شمول
بهرهبرداران، مدیران، کارشناسان،تکنسینها و کارگران فعال در بنگاههای معدنی و صنایع معدنی غیر دولتی
ت : ارکان
- شورای سیاستگذاری و راهبری آموزش و توسعه یادگیری
- کارگروه برنامهریزی و هماهنگی آموزش و توسعه یادگیری
- کارگروه اجرایی و نظارت آموزش و توسعه یادگیری
ث : ترکیب
- شورای سیاستگذاری و راهبری آموزش و توسعه یادگیری :
- مدیر آموزش، پژوهش و فناوری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بهعنوان دبیر
- معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور
- معاون فنی سازمان نظام مهندسی معدن ایران
- نماینده خانه معدن ایران
- نماینده انجمن مهندسی معدن ایران
- کارگروه برنامهریزی و هماهنگی آموزش و توسعه یادگیری :
- مسئول آموزش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به عنوان دبیر
- مسئول آموزش در صنایع و صنوف دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور
- مسئول آموزش سازمان نظام مهندسی معدن ایران
- مسئول آموزش خانه معدن ایران
- یک نفر کارشناس خبره به پیشنهاد ایمیدرو
کارگروه اجرایی و نظارت آموزش و توسعه یادگیری :
- مسئول آموزش سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان بهعنوان دبیر
- مسئول آموزش در صنایع اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان
- مسئول آموزش سازمان نظام مهندسی معدن استان
- مسئول آموزش خانه معدن استان
ج : شرح وظایف
- شورای سیاستگذاری و راهبری آموزش و توسعه یادگیری:
- ابلاغ برنامههای راهبردی، سیاستها و راهکارهای کلان اجرایی
- ابلاغ اولویتهای آموزشی و اجرایی
- نظارت و ارزیابی عملکرد کارگروههای برنامهریزی و اجرایی
- ایجاد هماهنگی و همافزایی در طرف تقاضای خدمات آموزشی
- ساماندهی و نظارت عالیه بر کیفیت خدمات آموزشی در طرف عرضه خدمات آموزشی
- تدوین و ابلاغ نظامنامه شیوه جبران خدمات ارکان
- کارگروه برنامهریزی و هماهنگی آموزش و توسعهیادگیری :
- پیگیری اجرای مصوبات و وظایف محوله از شورای سیاستگذاری و راهبری
- نیازسنجی و پیشنهاد اولویتهای آموزشی به شورای سیاستگذاری و راهبری
- بررسی برنامهها و پیشنهادهای کارگروه اجرایی و نظارت
- بررسی و ارزیابی عملکرد کارگروه اجرایی و نظارت
- برآورد و پیشنهاد منابع مالی مورد نیاز اجرای دورههای آموزشی به شورای سیاستگذاری و راهبری
- کارگروه اجرایی و نظارت آموزش و توسعه یادگیری :
- احصای نیازها و پیشنهاد اولویتهایآموزشی معادن و صنایع معدنی استان به کارگروه برنامهریزی
و هماهنگی
- اطلاعرسانی و هماهنگی با بهرهبرداران معادن برای تامین همکاریهای لازم در اجرای برنامههای آموزشی
- همکاری در تامین و تدارک زیرساختهای مورد نیاز اجرای دورههای آموزشی در استان
- ارزیابی کمی ، کیفی و پایش اثربخشی دورههای آموزشی برگزار شده در استان
- پیشنهاد برنامهها، راهکارها و روشهای مناسب آموزشی به کارگروه برنامهریزی و هماهنگی
- پیگیری موارد ارجاعی از کارگروه برنامهریزی و هماهنگی
چ : فرایند اجرایی دورههای آموزشی در استان :
- دعوت از بهرهبرداران معادن وصاحبان صنایعمعدنی استان برای شناسایی نیازها و تعیین اولویتهای آموزشی و تامین همکاری لازم
- اعلام نیازها و اولویتهای آموزشی برای تایید و تهیه تقویم آموزشی سالانه به کارگروه برنامهریزی و هماهنگی
- تعیین زمان و مکان برگزاری دورههای ابلاغی از کارگروه برنامهریزی و هماهنگی
- انتخاب و دعوت از مدرسین مورد تایید کارگروه برنامهریزی و هماهنگی
- اطلاع رسانی دورهها و دعوت از دانشپذیران
- نظارت بر عملکرد مدرسین دورهها و تهیه گزارشهای نظارتی لازم برای اعلام به کارگروه برنامهریزی و هماهنگی
- برگزاری دورههای آموزشی مصوب کارگروه برنامهریزی و هماهنگی
- تایید و پرداخت حق الزحمه مدرسین و پذیرایی در دورهها
- صدورگواهینامههای شرکت در دورهها
- ارسال گزارش ادواری دورههای برگزار شده به کارگروه برنامهریزی و هماهنگی
ه- معیارهای تشویق :
کارگروه اجرایی و نظارت درچارچوب معیارهای عملکردی ذیل توسط شورای سیاستگذاری
و راهبری مورد تشویق و جبران خدمات قرارخواهدگرفت .
- برگزاری منظم جلسات کارگروه در طول سال (حداقل ماهی یک جلسه )
- برگزاری بهموقع و منظم دورههای آموزشی طبق برنامه اعلام شده
- رعایت حد نصاب تعداد شرکتکنندگان در هردوره (حداقل 12 نفر برای هر دوره)
- بررسی و تکمیل بهموقع مدارک شرکتکنندگان
- ارسال گزارشهای ارزیابی کیفی و اثربخشی بهموقع دورهها به کارگروه برنامهریزی و هماهنگی
با استفاده از فرمهای استاندارد آموزشی برای ارزیابی دورهها
- استفاده و بهرهگیری از مدرسین با تجربه
- ارسال به موقع گزارش پایان دورهها به کارگروه برنامهریزی و هماهنگی
- اعلام رضایت شرکتکنندگان در دورههای آموزشی
مدیریت آموزش، پژوهش و فناوری